Home   Beprövad erfarenhet   Förhållningssätt- och regler för kollegialt lärande

Förhållningssätt- och regler för kollegialt lärande

För att föra det kollegiala lärande och pedagogiska samtalen framåt är det viktigt att det finns ett gemensamt förhållningssätt och förhållningsregler att arbeta med som utgångspunkt. James Nottingham (2013) ger i sin bok Utmanande undervisning i klassrummet ett konkret exempel på hur man kan komma överens om vilket förhållningssätt- och regler som ska gälla i klassrummet. Metoden går att använda lärare som vill utarbeta vilka regler för klassrummet tillsammans med sina elever. Då rekommenderas att läsa Annika Sjödahls blogginlägg. Metoden går även att använda med lite modifikation för en grupp lärare som ska arbeta med kollegialt lärande.

Värderingar som förhållningsregler

Värdegrundsarbetet är en central del i utformandet av ett gemensamt förhållningssätt. Värdeorden ska vara vägledande för lärares bemötande och samspel i lärgruppen. Värdeorden är en gemensam utgångspunkt för vad som bör känneteckna ledarskapet och medarbetarskapet i lärgruppen.

Samtalsledare och medarbetare ska känna sig trygga i sina roller och ges möjligheter till delaktighet och inflytande för att kunna påverka sin egen lärprocess. Värdeorden ska bidra till att skapa en trygghet, samhörighet och en gemensam utgångspunkt för det kollegiala- och personliga lärandet. Värderingarna bidrar till ett gemensamt ramverk för vilka normer, regler och rutiner som ska gälla för lärarnas bemötande, samspel och ledarskapet i det kollegiala lärandet.

Formulera förhållningsregler

Förhållningssätt för det personliga lärandet.

  1. Fundera över en tidigare målsättning som du lyckats uppnå.
  2. Skriv ner ett antal värdeord som beskriver förhållningssättet som gjorde att du lyckades.
  3. Formulera förhållningsregler utifrån värdeorden och gör om dem till en avsiktsförklaring.

Förhållningssätt för det kollegiala lärandet

  1. Fundera över den senaste gången som du tillsammans med någon eller några andra lyckades uppnå en större målsättning.
  2. Skriv ner ett antal värdeord som beskriver förhållningssättet som gjorde att ni lyckades.
  3. Formulera förhållningsregler utifrån värdeorden och gör om dem till en avsiktsförklaring.

Synliggör avsiktsförklaringen

Det är viktigt att synliggöra avsiktsförklaringen och vilka förhållningsregler (värderingar) som ska känneteckna det personliga- och kollegiala lärandet. Ett sätt kan vara att skapa en illustration med text och bilder. Det kan synliggöra och illustrera de förhållningsregler och värderingar som ska vara vägledande för kollegiets och lärgruppernas arbete.

Ytterligare ett sätt kan vara att exemplifiera och uppmuntra förhållningssätt genom att diskutera följande frågeställningar:

  1. Vilka ageranden ligger/ligger inte i linje med de upplevelser och erfarenheter som ska känneteckna detta förhållningssätt?
  2. Hur kan vi uppmuntra och skapa positiva ageranden, upplevelser och erfarenheter som ligger i linje med det gemensamma förhållningssättet?
  3. Hur ska vi hantera ageranden, upplevelser eller erfarenheter som inte ligger i linje med värdeorden och förhållningsreglerna. Vem ska göra vad och när samt varför?
  4. Hur kan vi synliggöra och levandegöra avsiktsförklaringen med förhållningssättet i den dagliga verksamheten?

Exempel på förhållningsregler

Exempel på värderingar (värdeord) och förhållningsregler i en avsiktsförklaring

Ansvar – Vi tar ansvar för vår lärandeprocess på individ-, grupp- och skolnivå.

Effektivitet – Vi arbetar på ett effektivt sätt och efter metoder där vår tid används på bästa sätt.

Elevfokus – Vi gör allt vi kan för att förbättra elevernas lärande. Eleverna är vår första prioritet.

Erkännande – Vi ger uppskattar och ger personligt erkännande till positiva prestationer som bidrar till elevernas lärande.

Fantasi – Vi uppmuntrar till hitta kreativa idéer som leder till att hitta nya lösningar.

Förbättring – Vi vill hela tiden förbättra elevernas och våra egna prestationer.

Förnyelse – Vi eftersträvar att hitta effektiva lösningar och metoder för att utvecklas kontinuerligt.

Kreativitet – Vi eftersträvar efter att bryta normer genom att tänka utanför ramar och boxar.

Kvalitet – Vi vill ständigt utvecklas och erbjuda våra elever en undervisning av absolut högsta kvalitet

Lagarbete – Vi uppnår mycket mer tillsammans

Lärande – Vi uppmanar våra kollegor till att främja ett livslångt lärande

Målorienterad – Vi arbetar målorienterat som ger oss vår riktning och fastställer vår framgång.

Möjlighet – Vi uppmuntrar och fångar möjligheten att ta vara på möjligheter.

Positiv – Vi anser att en positiv inställning främjar framgång. Vi välkomnar optimistiskt språkval.

Prestation – Vi förväntar oss att våra elever och lärare arbetar efter bästa förmåga.

Relationer – Vi utvecklar och bibehåller givande relationer med elever och mellan kollegor.

Respekt – Vi visar varandra omtanke och respekt och främjar en respektfylld miljö.

Samarbete – Vi anser att samarbete främjar lärande. Vi uppmanar samarbete för att skapa nya idéer.

Tidsmedvetenhet – Vi strävar alltid att hålla tider vid planerade aktiviteter så att mötet kan fortgå.

Transparens – Vi tror på ett öppet förhållningssätt för våra elever och medarbetare.

Tydlighet – Vi talar med ett ärligt och enkelt språk för att främja en öppen kommunikation.

Uppmuntran – Vi anser att uppmuntran och beröm är nödvändighet för utvecklas.

Öppenhet – Vi eftersträvar en öppenhet och hoppas att vi inspirerar till tillit och ärlighet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

www.nordstromeducation.se